Vad är konst?

På måndag morgon (om dryga 9h för att vara mer exakt - och för allas stora intresse) så ska vi redovisa "Vad är konst?" på kulturhistorian. Eller var det "Vad är kultur?" - jag kommer inte ihåg. Kanske var det "Vem är dum nog att inte komma ihåg var terminens första uppgift handlade om?".

Jag frågar er, mina vänner tillika främmande människor som läser denna nobla blogg: Vad är konst?

Människans anatomi är för mig konst. Till viss del, jag skulle inte vilja ha en spottkörtel hängandes på väggen. Men tänk hur vacker den är egentligen! Och hur satans perfekt den är, trots sina defekter och oförklarligheter. Hur kom den att bli som den är?

Jag vill absolut inte bli läkare, är inte direkt intresserad av att hjälpa mina medmänniskor eller ge någon livet tillbaka. Jag är, enligt ett persontest som vi fick göra på svenskan i högstadiet "En person som inte lämpar sig att ta hand om människor i sin omgivning" What the fuck betyder det?!

Men tänk på människans anatomi.
Hur kommer det sig att den blev så anpassad till det livet som vi lever? Vi skulle lika gärna bajsa med munnen. Gå med rumpan. Ha en arm som stack ut från huvudet, ingen lever och femton magar. Eller ingen mage, men sju hjärnor. Eller ingenting. Ska man granska människans anatomi kommer man (iaf jag) jag in på frågan: Hur kommer det sig att just vi fick livet? (Jag vet inte hur jag ska formulera den frågan så att ni förstår vad jag menar).

Hur kommer det sig att just vi blev utvalda att ha en mage, så att vi kan ta upp näring och föda, en lever att rensa ut skit med, ett tiotal meter tarmar, så att vi kan smälta mat o.s.v. Vi som vandrar här på denna jord, gavs av någon underlig anledningen en otrolig gåva kallad livet.

Det kunde lika gärna varit tomt här. Det kunde lika gärna vara så att jag jag inte satt här, att du inte läste det du läser nu. Att människans anatomi är som den är... Jag kan inte beskriva den mer än konst.

Jag undersöker min jeansjackas anatomi. Ganska bomullsaktig blev utslaget.
Fasen vilket flummigt inlägg. Hoppas ni förstår mina tankegångar.

Kommentarer
Postat av: Becka

Jag förstår precis vad du menar. Och, du...

Konst för mig är dina otroliga tankegångar! :P

Puss

2008-08-25 @ 20:17:40
Postat av: Sophia

Haha Becka, du är ju helt underbar:)

2008-08-25 @ 21:58:14
URL: http://byebyebirdie.blogg.se/
Postat av: smula

för mig är i princip ALLTING konst. konst kan innebära nästan vadsomhelst, bara det finns en tanke bakom. o det kan man ju inte säga annat än att det finns en tanke med vår kropp o hur den är utformad. jag är extremt intresserad av kroppen... den är så facinerande! o ännu mera facinerande är vår hjärna! den o den impusen går till det hjärncentrat och då händer detta o detta. om du nångång får för dig att läsa nåt om kroppen, läs anatomi, fysiologi, psykologi o psykiatri! du kommer att bli imponerad, belive me!



lycka till me uppgiften, btw!

kram/smula

2008-08-27 @ 14:57:51
URL: http://smula.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0