Hycklerskan fraan Sverige

Att vara i Egypten aer trevligt, aeven om det aer ett land som saknar de tre sista bokstaeverna i alfabetet. Daerfoer har jag bytt ut dessa tre mot aa, ae och oe. Hoppas ni foerstaar vilken som represenerar vad. Jag vill bara poaengtera aennu en gaang: Jag har INTE hakat paa trenden att skriva "soet" eller liknande. Saadana stavningar aer foer ungdomar som av naagon anledning vill vara analfabeter. Jag foerstaar inte.



Haerom dagen besoekte vi en souk, en marknad. "Pretty lady and handsome man, where are you from? Sweden? Goddag!" - min fader, den lille svenska pojken, lurar ingen med sitt skandinaviska utseende. Sjaelv svarar jag helt lugnt att jag aer fraan la luna och vaender jag mina stora raadjursoegon upp mot skyn. Ingen som besvaerar en mer.
Stackars galne flicka, tror du att du aer fraan maanen?

Tillslut hittar vi en butik med en man som inte drar och sliter i oss. Han sitter naemligen och ber. Det aer en andaktsfull staemning i den lilla butiken, och jag kommer paa mig sjaelv att inte vilja pruta. Foer en gaangs skull. Naer middagsboenen aer slut, tittar han upp. Vi boerjar samtala, han visar oss bilder paa sin far och sin bror. Beraettar att hans yngste son ska boerja plugga paa universitetet snart. Hela han lyser av stolthet daer han staar i sin kritstreckrandiga jalabaya, och jag fraagar mig sjaelv: naer slutade vi i vaestvaerlden vara stolta oever oss sjaelva?

Det var laenge sedan, om det ens intraeffat, som jag moette naagon som var stolt oever sitt liv, oever sitt arbete. Foer maanga av oss har saalt vara sjaelar foer pengar eller status. Foer namnlappen paa skjortan.

Jag har en vaen som vill bli civilekonom. Jag haaller tummarna foer honom att han lyckas, saa att han kan straecka paa ryggen infoer sin spegelbild och saega: Jag aer civilekonom, och jag aer stolt oever det. Jag har ocksaa en vaen som saalt sig sjaelv foer beroemmelse inom modevaerlden. Han har gloemt att i slutet av dagen saa handlar det om att du ska kunna se din spegebild i oegonen och le.
Foer det aer bara dig sjaelv som du maaste goera stolt, inte naagon annan.

Vilken hycklare jag är.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0