Vi nittiotalister

Jag vill ut. Ut, bort, iväg. Jag vill leva. Eller redan vara död.

Ni vet, jag drömmer så mycket. Jag vill så mycket! Jag vill resa till Israel, jag vill leva som plågad konstnär i Paris, jag vill uppleva 1920-talets Berlin och jag vill träffa så många avlidna personer. Jag föddes fel år. 1992 - vilket skämt.

Att vara ett barn av nittiotalets inkompetens att tillföra något av vikt till historien, är mig en stor sorg. Vad har vi att förtälja till våra barn? Destruktionen av det amerikanska imperiet? Invaderingen av åtskilliga länder. Bebyggelsen av Turning Torso i Malmö. Tornadon Katarina och dess mediauppbåd.

Det vi kan skryta med är väl Barack Obama. Tack! (Och det menar jag verkligen). Du är det som får mig att vara stolt över att vara nittiotalist, även om jag varken kunde rösta eller blev särskilt påverkad (än).

Jag skulle varit född på tjugotalet. Jag skulle varit född i nittonhundratalets början. Jag hade velat se banketterna, jag hade velat leva i en tid då bra grammatik var standard, då man cyklade överallt. Då kvinnor bar hatt och hade klänningar som täckte både ben och bröst. Jag hade velat se depressionen, byggandet av Auto Bahn, jag hade velat vara med 1939 när kriget bröt ut. Jag hade velat möta Pablo Picasso under sin storhetstid, och jag hade velat vara en Lotta i armén. Jag hade velat kämpa, velat kämpa för det som var rätt! Idag är Allt och Inget rätt.

Jag hade velat känna stämningen då den första televisionen kom ut, hade velat gå på det första maj skämtet då de sa att man kunde få se färgTV om man trädde en nylonstrumpa över skärmen. Jag hade velat se 1960tal, den tiden då Clockwork Orange influeras av. Jag hade velat se lössläpptheten på 1970talet. Jag hade velat vara med under den tid då Mona Sahlin rökte på.

Men än har jag inte sett vad 2000-talet har att erbjuda. Min mormors mor föddes på 1800-talets slut, och jag anser att hon är otroligt gammal (ovannämnd är nu död). Tänk er hur gamla vi kommer anses! "Min mormor föddes på 1900-talet". Stofiler. Vi är inte barn av framtiden, vi nittiotalister. Vi är den sista generationen från 1900talet. När vi är döda, finns det bara framtiden kvar. Men vi kommer varken medverka eller bidra, det 1900talet hade att erbjuda tar 90talisterna med sig i graven.
What you do to fool yourself.


Kommentarer
Postat av: Lollo

Du kan förändra minst lika mycket som lottorna i kriget, vännen. Vi har ett eget krig att utkämpa, och det är växthuseffekten. Inte för att jag är så jävla engagerad, men på riktigt, det är en svår uppgift, och om några kommer fixa det så kommer det att vara vi.



Och sen, det där med första tv:n och allt. Fatta hur mycket "första" du kommer vara med om. Du HAR redan varit med om "första". Första mp3-spelaren, första bärbara bredbandet, första blu-ray skivan, till och med första dvd:n.

Och jag garanterar och du har a helluva lot kvar att se.

2008-12-27 @ 20:57:54
URL: http://lifeoflowlow.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0