To clear the air

Jag sa på en historialektion i förra veckan att jag tycker att vårt samhälle har blivit för sekuläriserat. Sant att jag tycker det. Religion är en så stor del av vår historia. Men så gick jag in och tittade på en gammal klasskompis blogg, en klasskompis som är med i Kristdemokraternas Ungdomsförbund. Hon är dessutom även med i Pingstkyrkan, och avslutar varje blogginlägg med att säga/skriva "amen".

Nej, det är inte såhär jag vill att samhället ska bli.

Jag vill inte att samhället ska bli mer religiöst överlag. Nej, jag vill bara att vi ska få lära oss mer om andra religioner än fucking kristendom (förlåt för att jag blandade in ett annat språk, i fel ordabemärkelse och antagligen fel böjningsform också). För visst, kristendomen är en stor del av vår historia här i Sverige, men har vi inte då glömt att vi för 2000år sedan var judar? Det är knappt att vi lär oss det i skolan.

Jag tycker att ska vi vara lediga på kristna högtider, så ska vi också vara lediga på judiska och muslimska/islamska. Jag vet inte, har man tagit bort kristihimmelsfärd som helgdag? Hallelujah, i sådana fall.

Och även ifall vi i Sverige inte nödvändigtvis var judar, så blev vi ändå inte kristna förän långt senare än resten av världen. För innan dess var vi ju asadyrkare. Men såndant vill man ju inte prata om här i fina, kristna Norden. Amen.

Egentligen borde inte religion finnas. Tror ni inte att världen skulle vara lite enklare att leva i, ifall alla tog sitt eget ansvar och inte skyllde det på gud eller sitt armband "WWJD"? (What Would Jesus Do - en accesoar som min forne klasskamrat hade. Galna, kristna tant) Lite enklare, och lite svårare. För finns det ingen gud, betyder det också att vi är ensamma. Helt ensamma. Och det är allt som behövs för att driva en människa till vansinne.

Nej, som ni märker så är ag högst ambivalent i frågan. Men skit samma. Jag är inte religiös, planerar inte att bli. Mitt kosherätande hemma gick åt pipsvängen, och min konfirmation var ungefär lika intressant som Ullan. Det bästa av två världar, blev ett intet av ingenting. Religion är en del av vår historia.
Och vi borde ta bättre hand om historien, det är väl allt jag försöker säga. Jag vet inte. Jag är trött. Amen.

Bilden tagen i samband med min konfirmation, då jag blev tillsammans med min konfirmationsmentor.
Se, något gott kom ur tolv månader av oblatmissbruk och alkoholfrittvinsupande!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0