Nyfrälst, tack vare macken.




Lyx har varit: att åka på spa.
Lyx har varit: att slippa gå ut med hunden
Lyx är: att få en fem minuters paus mellan kunderna
Lyx är: att hinna köpa en ELLE eller FOTO i slutet av veckan, och kunna ligga uppe och läsa den hur länge som helst inpå natten, eftersom jag har ledigt två dagar framåt.

Jag vill inte dra mig till att säga att jobbet på macken har förändrat min syn på livet - för kom igen, det är en liten skitmack där 2/3 av butiken är belamrat med godis, godis, godis - men jag har helt klart ändrat min syn på Vad är lyx? Min sommarlovsvardag har gått från att sova bord halva dagarna och köpa glass på macken, till att se alla bakis-trötta ungdomar komma in på macken och köpa glass. Nu går jag gladeligen ut med hunden, för den där lilla extra motionen efter att ha stått stilla i 10h. Spa? När skulle jag hinna åka på det?

Sen har jag ändrat min syn på butiksbiträden. Helt klart. Hur ofta har man inte gått in på en bilmack, betalat, och glömt bort biträdets ansikte innan man ens lämnat kassan? Man/Jag har aldrig tänkt att kassörskor och -ar har ett säkert lika spännande liv som jag (som ändå inte har så mkt liv av skryta om, men ändå), ska gå hem och leva sitt liv. Mitt mål är att bli tidernas mest ihågkomna mack-biträde. Och mina ansträgningar har redan börjat bära frukt. Jag tog betalt av en kvinna på macken harom dagen, pratade lite, inte mer med det. Någon dag efter kom en kvinna in som var så otroligt lik den första kvinnan, att jag var tvungen att fråga om det var hennes syster. Hon svarar: Jamen det är ju du! Min syster har pratat om att det jobbar en jätte trevlig tjej på macken, och det måste ju vara du!

Sen vet jag ju inte om hon sa det för att jag kände igen henne först, men ändå.
Robert Achberg, Fredrik Reinfeldt och Laila Freivalds har varit inne och handlat. Inte samtidigt dock.
Hate to name-dropp, but it's true.

Jag vet inte riktigt vad jag vill säga med det här inlägget... Men var snäll mot butiksbiträden. Det är förjävligt tråkigt och jobbigt att jobba på en bilmack. Fötterna gör ont, huvudet dunkar, alla frågar samma sak over and over and over and over again. Men jag har tur som fick ett jobb, det är så man får tänka.

KOMMENTERA: Vad är lyx för dig?

Kommentarer
Postat av: smula

mm... i know... jag har jobbat på pressbyrån på ett resecentrum, på mekonomen o i ett närlivs, o man strävar verkligen jättehårt efter att va trevlig o sevice-minded. svårt ibland... men kul när man får ett leende tbax!

lyx för mig... hmmm... jag älskar att åka på spa eller hotellweekender... men det är oxå lyx om jag får känna mig duktig på mitt jobb eller får nåt slags "beröm"... så, ja... lyx kan vara många olika saker...

ha de fint!//smula

2008-06-22 @ 17:29:56
URL: http://smula.blogg.se/
Postat av: mli

Intressant inlägg!

Lyx för mig är ledighet, helt klart.

2008-06-22 @ 21:50:40
URL: http://emiliez.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0