Old People vs. Ferrets

"If it looks the same on the inside, it's gonna be gorgeous. Gorgeous!"
- Mikeal, Extreme HomeMakeover om familjen Gineyards nya hus, som tydligen
har en exceptionellt vacker utsida. 

 
Egosexuella jag.
"So you like the outside? You wanna see the inside?" Ty Pennington, Extreme HomeMakeover

Första intrycket varar inte särskilt länge - några hundradelar kanske. Om ens det. Hjärnan uppfattar bilder och intryck väldigt fort, fortare än du kan säga valfritt ord ur ditt vokabulär. Så första intrycket kanske inte är så bra att gå efter. Vill du verkligen ömöjliggöra en framtida relation på några tusendelar? Nej. Och jag tror inte att någon gör det egentligen, heller. Om du går på första meningen då? Den första meningen som du någonsin hör den här personen säga. Mina första meningar har varit: "Aj! Jag har skoskav! Satans högklackade Sex in the City-monster. Hej förresten, jag heter Sophia! Kan du hålla den här?" och sträckt fram en svettig sko. Eller: "Retarderade chokladtillverkare! Oj, har inte vi setts förut? Nehej, inte det? Jag heter Sophia." och sticker fram en chokladkladdig hand. Om ni någonsin träffar mig, på stan eller i en hiss, eller whatever: Var snälla och döm mig aldrig på första intryck eller första mening! (INte för att jag vet om jag har så mkt mer att erbjuda än ovanstående meningar, men ändå. Ge mig en chans!)

Varför gör vi såhär? Jag träffade en gång ett brat på en fest, och han frågade snällt: "Åh, är det en Acne-klänning?" "Nej" svarade jag "Den är från American Apparell" "Jaha..." svarade han ogillande och gick därifrån. (Jag skulle kunna använt denna situation i ett "Varför är det så viktigt vad vi har på oss?"-inlägg, men jag var rädd att om jag inte skrev det nu, så skulle jag glömma det...)

"Titta, utsidan helt OK... Nu ska vi se insidan.. Eller vadå, var utsidan inte vad jag trodde att det skulle vara? Nej fan, då orkar jag inte se vad hon har innuti." Så kändes det. Jag tog det inte särskilt tungt, brat som han var, men det fick mig iaf att tänka.

Låt det växa. Let it be, let it be. Första intrycket är oftast skit. Första meningen går oftast åt helvete.
Efter en timme eller så, det är då det börjar arta sig. Å andra sidan, om du skulle ge alla nya människor du träffade en timme av ditt liv, skulle du ändå bara hitta kanske 10 anständiga människor som du faktiskt vill ha som vänner. Så gå på första intrycket du.


Kommentarer
Postat av: smula

mm... precis... det är himla svårt att finna folk man vill kalla "vänner".... och som man vill umgås med mer än tio minuter... sedan har vi väl olika stora krav... jag har väldigt stora krav på hur en vän ska vara. man måste ju ha nåt att prata om, det måste falla sig naturligt, typ!

ha de fint! //smula

2008-06-18 @ 10:29:54
URL: http://smula.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0