That's pretty universal

Jag såg på ett program igår - Stilpoliserna tror jag att det var - den här gången handlade det om att hjälpa tvillingar till att inte klä sig likadant. För det var tydligen HEMSKT HEMSKT HEMSKT att dom klädde sig likadant. Fyfy.

Jag tycker inte att det är hemskt att klä sig likadant som någon annan. Och jag tycker verkligen inte att det är ett problem som man måste göra ett TV-program om. Titta på samhället i Sverige: Vi klär oss alla likadant! Varenda en. Alla små fjortisar, emosar, esteter, sportmänniskor, trendiga och otrendiga trebarnsmammor... Det spelar ingen roll om du är modechefen över Elle eller om du är 16år, tjej, och jobbar på Konsum - vi vill alla se likadana ut.

Hur kommer det sig?

Är det för att vi är så grovt paranoida om att inte passa in? Det spelar ingen roll om din klädstil är EXTREM eller BEIGE, i slutändan har du ändå samma plagg i garderoben som alla andra. De som är EXTREMA verkar faktiskt vara mer paranoida än de som är lite... BEIGE (har delat upp dessa i två läger, av enkelhetens skull. Jag försöker inte generalisera).
För att försäkra dig om att du har en plats i laget måste du passa in så bra som möjligt - klär du dig då enligt reglerna så mycket som det bara går så har du det ju svart på vitt där; Ingen kan passa in mer än du.
Grattis, du platsar.

Klär du dig "extremt" - ta Kitty Jutbring som exempel - så garanterar du dig en plats i laget, av den anledningen att ingen kan ifrågasätta att du inte passar in. För alla i laget (jag kallar det så, i brist av bättre ord) klär sig ju som du, men du klär dig mest. Som du. Och som resten i laget.

Klär du dig "beige" så garanterar du dig också en plats i samma lag - för du klär dig likadant som den mest extrema i laget. Det finns ingen som kan ifrågasätta att du klär dig på något sätt som är "fel". Du klär dig som resten, och som du.
Grattis, du platsar också.

Klär vi oss likadant, för att försäkra oss om att vi passar in?
Och i så fall; gör vi det medvetet? Är det en instinkt - att tillhöra ngt?

[Bild ovan från dagens föreställning Best in Show(er) från övningen Samuraj ]

Jag vill satans gärna höra era åsikter om dagens inlägg
K O M M E N T E R A    M E R A

Kommentarer
Postat av: Tobias

svar: du har så rätt, man köper för mkt smågrejjer ;O

2008-06-10 @ 08:10:05
URL: http://grymtroligperson.blogg.se/
Postat av: smula

hm... jaa... varför vill vi se likadana ut? passa in i mallen? är vi så rädda för att sticka ut? att bli sedda för något annat än veckorevynmodell-lookalikes? kanske det rentav är en försvarsmekanism. som många av oss måste ha för att överleva. jag beundrar de som kan gå ur denna försvarsmekanism. som är starka nog att stå där i myrorna-kläder. jag skulle oxå vilja vara det.

kram//smula.

2008-06-10 @ 21:44:45
URL: http://smula.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0