När slutade vi vara människor?

I dagens Sthlms City läser jag om att Sveriges diabetiker är upprörda och oroliga, på grund av att deras insulinmätare ska bytas ut. Detta kommer kosta ungefär 100miljoner svenska kronor, men vi kommer kunna spara in 25miljoner på att byta leverantörer. Blabla.

När slutade vi vara människor?

När blev "personer med diabetes" endast "diabetiker"? Vi förklarar för dem att de är sin sjukdom - inte människor. De är inte diabetikerpatienter - de är helt enkelt "diabetiker". För dom måste ju leva med det hela livet - kan vi inte bara stuva dom i ett fack då? Titta, de är inte människor längre. De är en sjukdom. Och det ser vi till att berätta för dom.

Cancer kan du bli frisk från. Aids smittar. I sådana fall är du fortfarande en cancerpatient och aidsdrabbad. Drabbad av ett virus i båda fallen. Men du är fortfarande en människa, för sjukdomen du har är så pass mediakänd och accepterad att det inte skulle kunna gå obemärkt förbi om vi kallar dig för din sjukdom.
Så grattis, du har ditt värde som människa kvar.

Förlåt, jag är inte diabetikerpatient, så kanske stämmer det jag skrivit inte alls. Kanske är det lättare att acceptera sin sjukdom om man identifierar sig med den, vad vet jag.

 Jag och Moa i Italien. Jag har gjort Georg Samsas förvandling, och blivit en insekt. Är jag då fortfarande en människa?


Kommentarer
Postat av: smula

jag håller helt me dig! en sjukdom drabbas man av, man blir den inte! bra tänkt!

//smula

2008-06-08 @ 19:26:14
URL: http://smula.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0