Ipso Facto

Jag förundras för var dag hur dagens ungdom samtalar med varandra. Det är som om det finns en trend att fördumma sig själv. Eller tillhör det den här "Jag är liten och oskyldig, och har därför inte lärt mig tala korrekt"?
För i sådana fall är dagens samhälle bara ett bihang på en vokabulärkultur som har verkat i flera tusentals år.

Att stava fel, uttala saker fel/med en dialekt som man egentligen inte har kan också vara ett relultat på denna "gangsta"-trend som pågår. Den har förvisso några år på nacken nu, men alla dessa femtegenerationens invandrare, såsom jag själv (fast jag är tredje generationen - men vem är inte det? Mer mångkultur åt det svenska, insnöade, blekfeta folket!:) tycker alltid att de är så uppfinnelserika när de myntar ord som "guzz" eller "att mytta" - vilket förövrigt betyder "att ljuga". Åh, så innovativa och litterära ni är! Mytoman - 'mytta'! Wow! Ni är nog motsvarigheten till Homeros i erat lilla superhäftiga gäng.

Haha, jag låter som en kaffesippande kulturtant.

Men detta är ett seriöst problem. För varje gång som en ungdom använder ett verb, adverb, substantiv o.s.v. i en mening där det inte hör hemma, dör en älva. Tänk på det nästa gång du skriver "dom" istället för de eller dem. Tänk på det, din slanglismande (ville egentligen använda ett grövre ord, men icke. Jag ska ju föregå med gott exempel) förvuxna orm. Voff!

Satan, vilket tråkigt inlägg. Men med min tråkiga humor var det fantastiskt
att skriva. Puss och kram på er alla. Fokus på rätt plätt.

Kommentarer
Postat av: Saga

Du är en kulturtant, Maggan lilla!

Och en språkpolis också, verkar det som. ;) Jag håller dock med dig...

2008-11-04 @ 22:42:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0