Världen går vidare

Jag sitter i skolans datorsal, hade helt glömt att vi var lediga idag på morgonen. Tittar upp över de urbota fula målningarna som hänger på väggen - och slås av att samtliga är daterade -81. 1981 gick det elever på den här skolan, kanske gick de i trean och hade fula motiv på plywood som veckans uppgift. Touché, ni lyckades.

Världen har sin gång, den går vidare, den förlåter och den glömmer. Som en av soldaterna i filmen 28 dagar senare (som jag såg igår kväll) sa: Av  hela jordens historia, så har människan bara medverkat i en mikrosekund. Medan Tellus, som vi älskar att plåga, skapades för dryga 4,6 miljarder år sedan, så uppstod Homo Sapiens för 200 000år sedan, räknat från dagen idag.

Skulle hela mänskligheten utplånas, så skulle det inte vara någon förändring för jorden.
Den skulle gå tillbaka till sitt urtillstånd.

Jag vill hylla människan i några meningar: Tänk och förundras! Vi har vandrat på denna planet i lite över 200 000år, och redan orsakat den mer skada än vad dinosaurierna lyckades åstakomma på sina 165 miljoner år! Vore det inte helt underbart ifall vi kunde använda den uppfinnelserikhet som vi tydligen innehar, och göra något bra med det?

Vi glömmer och förlåter. Eller vi borde.
Jag, till exempel, med min storsinthet och storhet överhuvudtaget, har redan förlåtit signaturen ÅN för att ha målat en helt otroligt ful tavla 1981 på Södra Latins gymnasium. Vi borde glömma och förlåta allt oförätt som skett de senaste 200 000år sedan.

Vi borde framför allt komma ihåg, att trots allt, så är vi alla bara människor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0