A.k.a. "Livet"


Varför sliter vi som vi gör? Varför kämpar vi, jag undrar varför vi jobbar på, utan vila, utan paus. Vad är målet med våra pretantiösa prestationer? Våra nogranna redovisningar på det vi kallar framgång, det vi vill kalla lycka. Varför vi piskar våra egna ryggar.

En råtta kan tvinga sig igenom ett hål med en diameter på en tredjedel av råttans egna kroppstorlek. Ser du ett efterhärmligt mönster hos oss människor? Det är näst inpå omöjligt för en normal människa att kunna sköta studier, multipla uppgifter inom dessa studier t.o.m., och samtidigt sköta ett socialt nätverk, ett familjeliv, sin egna hälsa, världsomsorg med mera. Men vi pressar oss, viker in öronen och armarna och pressar. För vet du vad du är om du inte klarar av det? Du är en förlorare, en svikare. En avhoppare. Klen.

När hälften av alla flickor i min förra klass började skära sig, var det ingen som reagerade. Svaga tonåringar, dumma barn. När andra hälften fick ätstörningar tänkte alla efter lite. Sen slutade de tänka, "Nu har hon iaf inte maten att oroa sig för längre, hon äter ju ändå inget". Pojkarna började knarka i början av slutet. Pojkarna sniffade in, flickorna spydde ut.

Jag frågar mig detta, frågar Er detta: Är det värt det? I förra veckan mailade jag Teaterhögskolan och DI - undrade om man behöver moderna språk på sina betyg för att komma in där. Med en intagningsgräns på 3-7 personer vart annat år, så prioriter jag att kunna gå klart gymnasiet utan alltför stora permanenta skador på min menatala graffitivägg - istället för att pressa mig igenom ett ämne som jag högst kommer få G i.

Svaret: Nej, det behöver du inte. Men om du vill söka en annan linje så ger moderna språk meritpoäng.
Jaha, mhm. I dagens samhälle kan du inte satsa på en sak, du måste ha minst tre andra saker att satsa på, utifall att. Just in case of emergency.

Det känns naivt att säga "Nej, det finns inget annat alternativ för mig - jag ska ta mig till DI." För du ska inte tro att du har en acceptabel dröm, var realist nu Sophia, där kommer du aldrig in. Satsa på något annat medan du kan. Hitta en reservdröm som du satsar på, din huvuddröm är inget att ha. Det är bara en dröm i alla fall.

Jag orkar inte tro på mänsklighetens medmänsklighet. Jag har tappat hoppet på att vi verkligen bryr oss om varandra.
Egentligen tror jag att vi, övriga människor, bara klappar takten medan du piskar digsjälv halvt fördärvad.

Kommentarer
Postat av: Anonym

sääääääääääääääxy

2008-10-14 @ 10:15:27
Postat av: Anonym

Ett mycket bra och klokt inlägg.

Och nej vad ska man sträva efter om inte sin dröm?

2008-10-15 @ 21:49:32
URL: http://petracharlotte.blogg.se/
Postat av: Erik

when will you write again?

havnt seen any new material in a long time.

2008-10-20 @ 20:10:12
URL: http://cottagecheese.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0