Eva? Förlåt mig.

WHEN MEDIA FALES:

"Och nästa premiärminister i Israel förutspås bli en kvinna, vilken är mäkta förvånande i ett annars så kvinnoförtryckande land" - Någon jävla reporter som inte läst på sin hemläxa. Förlåt, ska du springa och gråta hos mamma nu?

Israel, ett av de mest demokratiska länderna i världen. Israel, som jämfört med för ett par år sedan är ett städat land, med stränder likt Miami, med en kvinnosyn som slår Sveriges med hästlängder. Här sitter vi och exalterar i viktigpetterorgasmer när en kvinna, Mona Sahlin reds. anm., har tagit sig så långt som hon nu har. Kan ni tänka er? En kvinna som stadsminister i Sverige! Hujedamig vad tiden går undan! Snart hänger väl resten av världen på! Förutom de stackars satarna i Mellanöstern, stackarna, de vet ju knappt vad jämställdhet är!

Kooperativ bullshit. För det första är Sverige ett skitland som alltid är 100år efter i utveckling. Men jag måste ändå ge lite credd till Sverige i vissa aspeckter när det kommer till världsrevolterande upptäckter:
Det var ju faktiskt en svensk som uppfann tetrapacket. Och så har vi ju gubben Nobell. Hm, vad är mest hedersvärt, demokrati eller mjölkförpackningar och idéer som varje dag dödar fler och fler oskyldiga människor?
Yeah, that's a thinker.

För det andra så är judendomen stadsreligionen i Israel. En religion som, till skillnad från kristendomen, värdesätter kvinnan som en livgiverska, snarare än en grisvallerska.
Här har vi frågan som splittrat världen: KVINNAN. Honan, fruntimret, kjoltyg, tjej, Eva.

Outbildade människor som delar diverse fördomar om Islam hävdar ofta att "muslimer är ett förtryckande folk som slår sina kvinnor, för att det skulle stå i Koranen, vilket det inte gör, alltså måste alla muslimer vara dumma och grymma." (Andetag)

Jahaja. Det står ingenting i Bibeln om att kvinnor ska leva med lägre lön, under sämre vilkor och anses som lesbiska (i negativ bemärkelse) butch-varelser om de försöker sig på att skaffa ett jobb som är ansett för en man. Vem är det som är dum egentligen? Sverige är ett kristet land. Vår stadsreligion är kristendomen. Ergo: Vi är hycklare.

Jag känner mig inte hemma i kyrkbänken.
Men det är något med judendomen som får mig att känna mig hemma, välkommen. Något som får mig att sträcka på mig, något som stärker mig. Mitt efternamn är judiskt, och det är en religion och ideologi som fascinerar mig. Ett folk som varit utsatt för så mycket, som har slutat älta och gått vidare.

Ett folk, kanske det enda folket, där den gemensamma självkänslan är stor nog att förlåta.

Kommentarer
Postat av: Anonym

skriv oftare din hob

2008-10-28 @ 16:19:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0