OBS! VIKTIGT!

Tittar ni på Dokumentär Utifrån som gick på SVT2 tidigare idag? Om situationen i Kongo? Om ni missade den, leta upp den på SVT:s hemsida, för herrejävlargud, vilken gripande dokumentär.

(Och detta kommer från någon som verkligen hatar dokumentärer. Jag somnar under Cosmonova.)

Dom tar upp problemet med gruvorna och dess förslavade arbetare - oftast bryter man coltan (som finns i mobilernas mikrosensorer) och guld (ja ni vet... Gult, glansande, förblindande, fördummande). Rebellsoldaterna som kontrollerar gruvorna och dess verksamhet våldtar arbetarnas fruar, döttrar, söner, spädbarn... Och inte bara våldtar, nej det räcker inte! Låt oss köra upp brinnande plastbitar och annat otyg i de stackars liven!

Notera att det här är första gången som jag faktiskt gråter när jag skriver ett inlägg. Jag är så jävla förbannad.

"So, tell me, who decides the prices for coltan?" frågar den vite reporten på stapplande franska.
Den ena coltanhandlaren börjar skratta hysteriskt, och förklarar mellan skrattattackerna; "Why, it's you! The white people! You, rich people, who buy the telephones! You set the prices, and you're the reason why we're still digging in these mines"

Som jag grät/gråter.

HJÄLP MIG NU, HJÄLP MIG ATT FÅ FOLK ATT REAGERA.
Vi såg Blood Diamond (som förresten är en värdelös film. Kom igen, hela fokuset ligger ju på det snygga, vita, amerikanska paret i förgrunden) - sen köpte folk rättvisemärkta stenar i ca 6månader. Men nu gäller det. Det har fanimig gått för långt.

Nu reagerar vi.
Någon som har ett förslag på hur?

Jag skulle så gärna vilja skrika, sådär lagom pubertalt och jobbigt: Bojkotta mobiltelefonbolagen! men det går ju inte! Världsekonomin är beroende av försäljning av diverse elektronikprylar. Där har vi en till pinsam sak - vi, mänskligheten, som en gång var den starkaste rasen (anatomiskt, det var så vi blev så sofistikerade som vi är idag) har blivit beroende av så små saker. Jag vill ju inte uppmuntra folk till en ny depression.

Vad ska jag göra?
(...det sista är lite till alla er som läst Hermia-monologen)

Kommentarer
Postat av: Saga

...eller kanske till oss som har sett dig spela upp den och nästan börjat gråta? ;D



Jag visste inte ens att det fanns någonting som hette coltan! Jag tvivlar på att det är allmänt känt... Är inte det hemskt, att vi inte får veta vad som händer innan vi får mobilen i handen? Till och med när man sms:ar är man skyldig.



jag hade ingen aning, och nu skäms jag när jag tänker på hur många mobiler jag har haft...

Vi har gjort jorden till en fruktansvärd plats att leva på.

2008-09-15 @ 21:52:25
Postat av: Sophia

Haha, åh fredagskvällen var behaglig (och tårfylld) ;)Vi är alla bovar i det stora taget - min NOKIA 3210 hade jag bara i någon månad innan jag "tappade sönder" den. Typ slängde den i väggen.



Jävla Homo-Sapiens.

2008-09-15 @ 22:16:53
URL: http://byebyebirdie.blogg.se/
Postat av: Per

seeeeeeeeeeeeexy lady

2008-09-19 @ 09:44:49
Postat av: Sophia

Hahahahahaha, vem är Per?:)

2008-09-19 @ 09:59:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0